2023-09-19 07:52Pressmeddelande

Wanås presenterar: Mycocosm - årets konst och litteraturfestival

Merlin Sheldrake. Photo Cosmo SheldrakeMerlin Sheldrake. Photo Cosmo Sheldrake

Årets konst och litteraturfestival Mycocosm är fokuserad på Svampen och deras förunderliga mikrokosmos

Mycocosm äger rum 21 oktober 2023 och blir den första i raden av årliga konst & litteraturfestivaler, som alla berör temat ”mer än mänskliga världar”. Årets festival kommer att handla om svampar och hur viktiga de är för allt liv.

Festivalen är curerad av Wanås Konsts konstnärliga ledare Milena Høgsberg och hennes team i samarbete med David Zilber – Nomas tidigare fermenteringschef, kock, framtidsforskare och författare till bästsäljande kokboken The Noma Guide to Fermentation

På samma sätt som svampen och träden påverkar varandra är även konsten och naturen på Wanås i en ständig symbios. Vi människor delar planeten med alla möjliga arter och organismer, och mycket samtidskonst är inspirerad av forskning som ser världen genom andra livsformers perspektiv.

Stora namn inom konst, musik, gastronomi, och naturvetenskap möts. Stjärnbiologen Merlin Sheldrake, författare till bästsäljaren Ett sammanvävt liv: hur svamparna förenar vår värld, förändrar våra sinnen och formar vår framtid öppnar upp svamparnas magiska värld för oss i ett samtal. Den mytomspunna fältbiologen Roland Rittman från skånska Anderslöv som är svamp och örtexpert och som inspirerat stjärnkockar till att använda sig av skogens skafferi gästar också festivalen och kommer att hålla i en foraging – en vandring i parken för att lokalisera ätbara svampar och växter. David Zilber kommer tillsammans med Wanås Konst Café att ta fram en specialmeny.

I Wanås Konst Studio kan besökarna uppleva det utställda verket Puff Ball Field, som består av konstgjorda svampar av konstnären Roxy Paine, som är känd för sina "träd" i skulpturparken. Som en del av programmet kommer det finnas möjlighet att prova att göra svamptryck och skapa egna pigment av svampar och andra växter. Verkstan gästas även av konstnären Gurli Kruber

Ute i parken kan besökarna lära sig mer om, och plocka, svamp med svampexperter, gå med på visningar med fokus på hur konst interagerar med naturen och vädret, samt uppleva ett unikt musikuppträdande av musikern Cosmo Sheldrake, som skapar musik med egna inspelningar från naturen.

När mörkret faller inleds Hupenhensis – Offernatt - en rituell performance av konstnären Carola Grahn, vid ett av hennes platsspecifika verk i parken.

Det fullständiga programmet och information om anmälan till programpunkterna presenteras på hemsidan. Mer information på wanaskonst.se

Om Wanås Konst

Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan dams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 tim från Malmö/Köpenhamn. För mer info vänligen se www.wanas.se Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar. Verksamheten finansieras genom statligt, regionalt (Region Skåne) och kommunalt stöd, egenintäkter samt privata fonder och sponsring.

Joanna Sundström