2023-02-24 09:40Pressmeddelande

Wanås startar i gång konståret med konstnären Molly Haslund

Wanås startar i gång konståret 2023 med konstnären Molly Haslund.Molly Haslund SWINGS Coordination Model 2, 2002 -2014 Wanås Konst

Helgen 4 – 5 mars välkomnar Wanås Konst besökarna till en helg med interaktiva konstupplevelser tillsammans med konstnären Molly Haslund. Kaos och eufori är två begrepp som ofta återkommer i hennes verk och denna helg kommer besökarna att få ta del av performance, delta i öppna verkstäder och visningar. Det kommer finnas möjlighet att testa att rita med gigantiska passare och studion är fylld med material och redskap. Molly Haslund har två permanenta verk i skulpturparken och detta blir det första av de konstnärsmöten som Wanås bjuder på under 2023.

Milena Høgsberg är nytillträdd verksamhetschef och konstnärlig ledare för Wanås Konst.

- Skulpturparken är en fantastisk plats med unika verk som har byggts upp under lång tid, och utvecklas hela tiden. Det är en fröjd att skapa möjligheter för konstnärsmöten och levnadsgöra och vidareutveckla de konstverk vi redan har. - Milena Høgsberg.

Konstnären Molly Haslund kommer också att möta besökarna vid skulpturparkens två permanenta verk som finns i samlingen Gungor – Koordinationsmodell 2 samt Tre dubbla ribbstolar för minimal rörelse – Koordinationsmodell 6De utgår från ribbstolen och gungställningen, välbekanta föremål som hon har gjort om och visar på nya sätt att aktivera. Konstnären kommer att ge en introduktion till konstverken och bjuda in till gemensam gungning och häng i ribbstolarna.

Säsongen fortsätter med konstweekend 7 - 8 april med konstnären Jacob Dahlgren och sommarens stora utställning med Carola Grahn som invids 6 maj. Hösten bjuder vidare på en konst & litteraturfestival där vi dyker in i svamparnas universum. Svamparna är en förunderlig livsform – varken växt eller djur – som finns överallt på jorden, och i våra kroppar. Festivalen bjuder på konstverk, ljud och sensoriska upplevelser i naturen, av och med den välkände David Zilber, kock och författare till Nomas fermenteringsguide.

Om konstnären

Molly Haslund (f. 1976, verksam i Köpenhamn). Hon vill öppna för flera ingångar till sina konstverk och arbetar uteslutande med välkända objekt som hon omarbetar.

Examinerad från Royal Danish Academy of Fine Arts och Glasgow School of Art. Sedan 2002 har hon skapat performativa verk och ställt ut nationellt och internationellt. Hon har deltagit i många residenser, inklusive ISCP International Studio and Curatorial Program i New York, Absolute Art Space i Tainan, Taiwan och Kyoto Art Center i Japan.

Haslunds verk finns bland annat representerade i samlingarna på SMK–Statens Museum for Kunst (Danmarks Nationalgalleri) i Köpenhamn, Museum of Contemporary Art i Roskilde, Danmark.

Permanenta verk i samlingen

Gungor – Koordinationsmodell 2/Swings – Coordination Model 2, 2002-2014

Tre dubbla ribbstolar för minimal rörelse – Koordinationsmodell 6/Three Double Wall Bars For Minimal Movements – Coordination Model 6, 2014

INFORMATION

Hålltider 4 mars
10.00 Verkstan öppnar och har öppet till kl. 16
11.00 Möt konstnären vid verket Gungor – koordinationsmodell 2
14.00 Offentlig visning. Tema: Social Skulptur
14.30 Möt konstnären vid verket Gungor – koordinationsmodell 2

Hålltider 5 mars
10.00 Verkstan öppnar och har öppet till kl. 16
11.00 Möt konstnären vid verket Gungor – koordinationsmodell 2
14.30 Möt konstnären vid verket Gungor – koordinationsmodell 2

Shop och café har öppet hela helgen och serverar smarriga luncher och festlig fika hela dagen. Vill du förlänga dagen ytterligare – boka middag på Wanås Restaurant Hotel.

Alla aktiviteter ingår i entrén. Fri entré för alla under 19 år och medlemmar i Wanås Konstklubb.

Specialerbjudande: Öppningshelgen 4–5 mars gratis för alla som bor i Östra Göinge Kommun.

Om Wanås Konst

Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 tim från Malmö/Köpenhamn. För mer info vänligen se www.wanas.se Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar. Verksamheten finansieras genom statligt, regionalt (Region Skåne) och kommunalt stöd, egenintäkter samt privata fonder och sponsring.

Joanna Sundström