2023-03-27 06:05Pressmeddelande

Wanås Konst bjuder in till konsthelg med Jacob Dahlgren under påsken

Jacob Dahlgren Primary Structure Wanås Konst Jacob Dahlgren Primary Structure Wanås Konst

Påsken har traditionsenligt varit en händelserik tid på Wanås Konst. I år bjuds det på massor av konstupplevelser och en djupdykning i Jacob Dahlgrens värld, gärna iklätt i randigt.

I den öppna verkstaden kommer besökarna att tillsammans med Dahlgren göra världens största abstrakta kollage. Fredagen den 7 april och lördagen den 8 april avslutas med en gemensam händelse där alla tillsammans visar upp dagens konstverk från den öppna verkstaden under ledning av Jacob Dahlgren. Utöver det arrangeras det visningar och både caféet, restaurangen och verkstaden är öppen hela påskveckan.

Jacob Dahlgren weekend – Välkommen i randigt

Under helgen 7 – 8 april kommer Jacob Dahlgren att vara på plats i parken och ett aktivt program väntar. I 20 år har Dahlgren burit randig tröja varje dag, ett ständigt pågående konstverk som varje dag förevigas på bild. Dagarna då konstnären är på plats uppmuntrar Wanås Konst besökarna att dagen till ära klä sig i randigt för att hylla konstnären.

Jacob Dahlgren (f. 1970, verksam i Stockholm) är en av landets mest erkända konstnärer och finns representerad i många museala samlingar och har representerat Sverige på Venedigbiennalen (2007). Sedan 2011 finns det permanenta verket Primary Structure i skulpturparken och är ett av de mest interaktiva och uppmärksammande verken som parken har. Verket består av 104 delar av samma form i 18 olika färger – Dahlgrens formspråk har referenser till minimalismen och även hur centralt det var för dess konstnärer att undersöka förhållandet mellan kropp och objekt.

Wanås Restaurant och Hotel

Under påsken har Wanås Restaurant & Hotel öppet för påsklunch och serverar en 3 rätters meny, långfredag till och med annandagpåsk. För bordsbokning besök hemsidan.

Wanås café har samma öppettider som skulpturparken och serverar lättare lunch. Ingen bordsbokning krävs.

Öppettider och mer information

7–16 april kl. 10–16

Fri entré för alla under 19 år och medlemmar i Wanås Konstklubb.

Mer information finns på hemsidan.

Om Wanås Konst

Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan dams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 tim från Malmö/Köpenhamn. För mer info vänligen se www.wanas.se Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar. Verksamheten finansieras genom statligt, regionalt (Region Skåne) och kommunalt stöd, egenintäkter samt privata fonder och sponsring.