2022-04-07 11:08Pressmeddelande

Wanås Konst rekryterar ny chef

Skulpturparken Wanås Konst i Skåne arbetar med verk i landskapet runt Wanås.
Bild: Jeppe Hein, Modified Social Bench #11, 2012. Wanås Konst. Foto: Mattias Givell.
Jeppe Hein, Modified Social Bench #11, 2012. Wanås Konst. Foto: Mattias Givell.

Styrelsen för Stiftelsen Wanås Utställningar som driver skulpturparken Wanås Konst i Skåne rekryterar ny chef då Elisabeth Millqvist blir chef för Moderna Museet Malmö. Konstprojekten som startade 1987 lockar idag en bred publik från hela landet och skulpturparken har byggt upp en samling med ca 80 installationer i landskap och kulturhistoriska byggnader runt Wanås.

Vänligen kontakta pressansvarig Sofia Bertilsson på sofia@wanaskonst.se eller
tel. 0733 86 68 20 för förfrågningar. För frågor om rekrytering hänvisas till Fabian Hielte, styrelseordförande Stiftelsen Wanås Utställningar tel. 070 522 22 22.

Rekrytering av ny chef igång
Styrelsen för Stiftelsen Wanås Utställningar gratulerar Elisabeth Millqvist till tjänsten som chef för Moderna Museet Malmö och inleder omgående arbetet med att rekrytera en ny konstnärlig ledare för skulpturparken Wanås Konst. Elisabeth Millqvist tillträder den nya tjänsten den 1 augusti 2022. Millqvist har tillsammans med Mattias Givell varit verksamhetschef på Wanås Konst sedan 2011.

”Vi ser fram emot att välkomna en ny chef för nästa steg i utvecklingen av Wanås Konst. Wanås lockar en bred publik och ger konstnärer möjlighet till att experimentera och utvecklas i Wanås unika miljö av kulturhistoria och särpräglad natur,” säger Fabian Hielte, styrelseordförande för Wanås Konst.

Under Millqvist/Givells ledning har nya verk i skulpturparken tillkommit av konstnärer såsom Igshaan Adams, Rana Begum, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe och Yoko Ono med flera. Det konstnärliga programmet har också utvidgats till att omfatta dans och performance. Under denna period har Wanås Konst även byggt en stark pedagogisk verksamhet.

Arbetet med att rekrytera en ny chef kommer fokusera på att finna en person som kan fortsätta att uppfylla Wanås Konsts vision att erbjuda samtidskonst och kultur för alla samt att det som produceras och förmedlas ska vara av högsta kvalitet, utmana och förändra synen på samhället. Skulpturparken verkar i konstens och kulturens framkant, där den utvecklas, påverkar och förändrar. Mattias Givell kommer fortsätta som Verksamhetschef / Verksamhetsutvecklare under rekryteringsperioden.

Wanås Konst är en internationell skulpturpark och ett centrum för konst och lärande som drivs av den ideella Stiftelsen Wanås Utställningar. Här skapas, presenteras och förmedlas internationell samtidskonst med inriktning på skulptur och installation. Varje år bjuds internationella konstnärer in för att skapa konst i skulpturparken. Det finns idag 80 permanenta konstverk i samlingen – producerade för Wanås Konst. I början låg fokus på skulptur av nordiska och amerikanska konstnärer. Idag är perspektivet vidgat mot världen utanför väst och omfattar också andra kreativa discipliner som dans, design och skrivande. Det förmedlande, pedagogiska och tillgänglighetsskapande arbetet är starkt och växande. Wanås Konst har ca 80 000 besökare om året.
………………………………………………………..
För mer information vänligen kontakta: Sofia Bertilsson, presskontakt
0733 86 68 20, sofia@wanaskonst.se
Pressrum: https://press.wanaskonst.se

Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar/The Wanås Art Foundation
Wanås, SE-289 90 Knislinge
Pressrum:  https://press.wanaskonst.se (här finns bilder för nedladdning)

Besök Wanås
Wanås Konst Skulpturpark med samlingen öppen året runt dagligen kl. 10 – 17.
Wanås Konst, Shop & Deli, Café öppettider 2022:
5 mar – 1 maj, lör–sön 10 – 16*
7 maj – 2 okt, dagligen 10 – 17**
6 okt – 6 nov, tors–sön 11 – 16***
*Påsklovsöppet 11 – 18 apr, dagl 10 – 16
**Midsommarafton 24 jun, stängt
*** Höstlov även 31 okt–2 nov
Wanås Konst Café – fika, smörgås och soppa under konsthallens öppettider. www.wanaskonst.se
Wanås Restaurant Hotel – har öppet för hotellgäster, konferenser och bokade middagsgäster se www.wanasrh.se

Om Wanås Konst

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar och förmedlar konst som utmanar och förändrar synen på samhället, utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik. Wanås Konst producerar platsspecifik internationell samtidskonst och lärande med nyskapande och tillgänglighet för alla som ledord. I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan Adams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Sedan 1987 har över 300 konstnärer medverkat i utställningar. Skulpturparken omfattar 40 hektar och utforskas till fots. Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell. Verksamheten finansieras genom stöd av Östra Göinge kommun, Region Skåne, statligt stöd egenintäkter samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land + Art Network (ELAN). Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 h från Malmö/Köpenhamn. För mer info vänligen se www.wanas.se